A hatékonyságjavítás és az automatizálás lesz a trend idén a munkaerőpiacon

2020.01.09. - csütörtök

Az automatizálás, digitalizáció és a robotizáció lehetnek 2020 munkaerőpiacának legfontosabb hívószavai. A cégek a közzétett gazdasági prognózisok hatására fokozni szeretnék hatékonyságukat, így az ezt a folyamatot elősegítő munkaerő iránt komoly érdeklődésre van kilátás. A továbbra is fennálló munkaerőhiány pedig olyan trendek erősödését hozhatja, mint a nyitás az atipikus foglalkoztatási formák felé – véli Göröcs Lili, Magyarország piacvezető állásportálja, a Profession.hu HR vezetője.

Informatikus, mérnök, adatelemző, és mellettük olyan más munkaerő iránt erősödhet leginkább a kereslet az év folyamán a versenyszférában, amelyek segítik vagy felgyorsítják a vállalatok automatizálási folyamatait. A korábbi években tapasztaltakhoz képest a cégek toborzási kedve azon állások esetében viszont mérséklődhet, amelyek egyszerűen kiválthatók a digitalizáció vagy a robotizáció segítségével – állítja Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője.

A szakértő úgy látja, hogy a szektor egészét illetően óvatos hozzáállás jellemzi majd a versenyszféra vállalatait, s a HR-osztályok részéről megfontoltság tapasztalható lesz. Ennek hátterében azok az elemzői prognózisok húzódnak meg, amelyek szerint 2020-ban a globális növekedés üteme mérséklődhet.

Részmunkaidő, távmunka

Az idei év jellemző változása lehet az atipikus foglalkozatási formák – például részmunkaidős állások, projektalapú munkák, távmunka lehetősége – terjedése is. Talán ugrásszerű fejlődést nem történik, ám a vállalatok nyitottsága ezen a területen komolyan megnőhet. Ezt valószínűsítik a KSH friss, üres álláshelyekről közölt számai is. A versenyszférában ugyan csökkenést regisztráltak 2019 első három negyedévében, ám ennek mértéke csekély volt. A harmadik negyedév végén pedig még mindig több mint 53 ezer betöltetlen munkahely akadt.

Ebben a következő hónapokban sem várható markánsabb változás, így szinte megkerülhetetlen, hogy a cégek munkaerőgondjaik enyhítése érdekében ezeket a megoldásokat is figyelembe vegyék. A nyitás elsősorban a nagyvállalati kör részéről lehet erősebb, a kis- és középes cégek ez a kérdést változatlanul igen konzervatívan közelítik meg.  A Profession.hu 2019 őszén végzett kutatása szerint a harminc fősnél nagyobb, száz fősnél azonban kisebb hazai vállalatok vezetőinek csupán 17 százaléka támogatja teljes mértékben a távmunkát , míg a több mint száz főt foglalkoztató munkáltatók esetében ez már 29 százalék.

Automatizált toborzás

Az idei év további trendszerű elmozdulása lehet, hogy a munkaerő toborzásban is nagyobb teret nyernek az adatalapú automatizálási megoldások. Olyan robotok válnak a folyamat részeivé, amelyek akár az önéletrajzi adatbázisok alapján is képesek szűkíteni a jelöltek körét. Ezzel párhuzamosan olyan technikák (például kompetenciatesztek) jelenhetnek meg szélesebb körben, amelyek ezt a folyamatot támogatják.

„A gazdasági előrejelzések hatására a hatékonyság növelése szinte minden társaság számára fontos feladattá válik. Az automatizálás, és az ezt támogató lehetőségek így folyamatosan teret nyernek. Aki ezekre a megoldásokra kevésbé nyitott, azt kockáztatja, hogy munkaerőpiacon és a versenytársakkal folytatott versenyben lépéshátrányba kerül” – mondta Göröcs Lili.   

A személyes interjúkon viszont a korábbiaknál nagyobb szerepet kaphat a jó jelöltélmény. A feszített munkaerőpiac miatt ugyanis egyre komolyabb jelentőséget kap az, hogy a társaságok vonzóvá tegyék magukat, vagyis a leendő alkalmazott már az állásinterjú alatt is jól érezze magát.

Év eleji hajrá

A megszokott módon roppant erős hónappal kezdődik az év az álláspiacon – ennek több magyarázata is van. Az év végi szabadságolások miatt decemberben a munkavállalói és a munkaadói oldal is nehezebben érhető el, így ezeknek az ügyeknek egy része év első hónapjára húzódnak át.

Emellett a januári erős felfokozott álláspiacot az is támogatja, hogy az üzleti évek számos cégnél követik a naptári évet, amely után járó bónuszokról érthetően nem sokan szeretnének lemondani. Ennek megfelelően, ha szeretnének is váltani, ezt nem az év végén kezdik meg, hanem januárban már nagyobb lendülettel vágnak bele új munkahely keresésébe.


A Profession.hu-ról

Profession.hu közel 70 százalékos részesedésével Magyarország piacvezető toborzási szolgáltatója. Havonta átlagosan több mint tízezer új pozíció jelenik meg az oldalon, 2018-ban összesen több mint 15 ezer munkáltató döntött úgy, hogy igénybe veszi a Profession.hu szolgáltatásait. Az évek során a cég folyamatosan bővítette termékei és szolgáltatásai körét: a legismertebb álláskereső oldal mellett a Profession Services, a Jobmonitor is portfólió részét képezi.